
PhD dalam Fizik
Winston-Salem, Amerika Syarikat
TEMPOH MASA
4 Years
BAHASA
Inggeris
LAJU
Sepenuh masa
TARIKH AKHIR PERMOHONAN
Minta tarikh akhir permohonan
TARIKH MULA PALING AWAL
Sep 2025
FORMAT PENGAJIAN
Di kampus
biasiswa
Terokai peluang biasiswa untuk membantu membiayai pengajian anda
pengenalan
Pelajar masuk biasa telah mengikuti kelas peringkat senior dalam Mekanik Klasik, Elektrodinamik, Mekanik Kuantum, Fizik & Termodinamik Statistik, dan mempunyai latar belakang Matematik yang kukuh (selesa dengan kalkulus berbilang pembolehubah, persamaan pembezaan biasa dan separa, nombor kompleks, kalkulus vektor, statistik) . Kekurangan boleh dihapuskan pada tahun pertama pengajian dengan mengambil kelas 600 peringkat yang sesuai (kelas siswazah/prasiswazah).
Kurikulum
Syarat Ijazah PhD
Keperluan Kediaman. Sekurang-kurangnya tiga tahun pengajian sepenuh masa, di mana sekurang-kurangnya dua daripadanya mesti berada di kediaman sepenuh masa di Universiti. Jumlah masa yang dibenarkan untuk melengkapkan ijazah mestilah tidak melebihi tujuh tahun. Pelanjutan boleh diberikan berdasarkan keadaan yang meringankan.
Keperluan Kursus dan Jawatankuasa Penasihat Penyelidikan (RAC). Bilangan kursus yang diperlukan tidak ditetapkan oleh Sekolah Siswazah untuk program Sarjana dan PhD. Walau bagaimanapun, program Fizik mempunyai keperluan kursus khusus, seperti yang diperincikan di bawah. Kelas yang diperlukan tidak boleh diambil S/U (memuaskan/tidak memuaskan), melainkan ia hanya ditawarkan S/U.
- Fizik 711 (Kaedah Matematik dan Mekanik Klasik); Fizik 712 (Elektromagnetisme); Fizik 741 & 742 (Mekanik Kuantum I & II); Fizik 770 (Statistik Fizik dan Termodinamik); dan penyertaan dalam seminar Jabatan Fizik 601 (Seminar Fizik) selama tujuh semester.
- Tiga lagi kursus elektif (3 kelas kredit) di peringkat siswazah (peringkat 600 dan 700), sekurang-kurangnya satu daripadanya mesti dalam Fizik. Kerja kursus disusun oleh jawatankuasa penasihat penyelidikan pelajar dengan kelulusan jawatankuasa siswazah jabatan atau program untuk memberikan penguasaan bidang tumpuan yang sesuai. Jawatankuasa penasihat dilantik oleh pengarah program dan terdiri daripada penasihat pelajar dan dua orang ahli jabatan atau program. Ahli di luar jabatan dibenarkan dengan kelulusan pengarah program. Ahli jawatankuasa perlu menjadi ahli fakulti siswazah.
- Fizik 891 (Penyelidikan disertasi). Fizik 891 diambil secara S/U (memuaskan/tidak memuaskan). Walaupun U (tidak memuaskan) tidak menjejaskan GPA secara eksplisit, pelajar yang memperoleh gred U tidak mencapai kemajuan penyelidikan yang memuaskan dan mungkin diketepikan daripada program (lihat pemecatan di bawah). Jika U ditugaskan, kursus mesti diulang dan S diperoleh sebelum ijazah boleh dianugerahkan.
- Pelajar sepenuh masa mesti mendaftar untuk sekurang-kurangnya 9 jam kredit (kelas dan/atau penyelidikan).
Apabila pelajar telah menyertai kumpulan penyelidikan, dia harus membincangkan kerja kursus yang dirancangnya dengan penasihatnya.
Purata Nilai Gred (GPA). Untuk menamatkan pengajian, pelajar mesti mencapai GPA 3.0 dalam kursus Fizik, dan GPA keseluruhan 3.0. Pelajar akan diberhentikan daripada program jika IPK keseluruhan di bawah 2.5 untuk dua semester.
Peperiksaan Awal. Peperiksaan awal terdiri daripada dua bahagian, peperiksaan bertulis dan peperiksaan lisan. Pelajar mesti mempunyai GPA keseluruhan sekurang-kurangnya 3.0 untuk mengambil peperiksaan.
- Peperiksaan bertulis. Peperiksaan ini ditawarkan sekali setahun, biasanya lima minggu selepas minggu akhir semester musim bunga; oleh itu, biasanya ia ditawarkan pada minggu kedua bulan Jun. Peperiksaan awal bertulis biasanya diambil pada penghujung tahun pertama pengajian siswazah. Setiap daripada empat bahagian peperiksaan bertulis boleh diambil semula sekali, dan setiap bahagian mesti lulus sebelum tahun ketiga pengajian siswazah. Sambungan, contohnya untuk pelajar sambilan, mungkin diluluskan oleh Jabatan. Peperiksaan empat hari ini (3 jam setiap hari) menguji empat bidang subjek, Mekanik Klasik, Elektromagnetisme, Mekanik Kuantum dan Fizik/Termodinamik Statistik di peringkat sarjana muda/siswazah tahun pertama. Setiap mata pelajaran dinilai secara berasingan dan markah sekurang-kurangnya 60% diperlukan untuk lulus peperiksaan mata pelajaran tersebut. Sekiranya pelajar tidak lulus satu atau lebih peperiksaan pada kali pertama, dia dibenarkan mengambil semula peperiksaan yang tidak lulus sekali (semasa pusingan peperiksaan seterusnya setahun kemudian). Jika pelajar gagal satu atau lebih peperiksaan mata pelajaran tertentu dua kali, dia akan diberhentikan daripada program PhD, tetapi boleh meneruskan program Sarjana.
- Peperiksaan lisan. Jawatankuasa penasihat penyelidikan (RAC) dilantik untuk setiap pelajar oleh pengarah program selepas pelajar lulus peperiksaan kelayakan bertulis. Dalam tempoh lapan belas bulan selepas menyelesaikan peperiksaan awal, pelajar menyerahkan kepada jawatankuasa penasihat individunya, dan mempertahankan secara lisan, rancangan penyelidikan disertasi. Jawatankuasa penasihat dilantik oleh pengarah program dan terdiri daripada penasihat pelajar dan dua orang ahli jabatan atau program. Ahli dari jabatan lain dibenarkan dengan kelulusan pengarah program. Ahli jawatankuasa mestilah ahli fakulti siswazah. Jawatankuasa pemeriksa lulus atau gagal pelajar. Sekiranya gagal, jawatankuasa boleh mengesyorkan supaya calon digugurkan atau peperiksaan semula dibenarkan tidak lebih awal daripada enam bulan dari tarikh peperiksaan pertama. Pelajar itu boleh diperiksa semula sekali sahaja.
Mesyuarat Jawatankuasa Penasihat Penyelidikan Tahunan (RAC). Jawatankuasa penasihat penyelidikan bertemu setiap tahun pada akhir musim panas atau awal musim gugur dengan pelajar untuk memastikan kemajuan tepat pada masanya ke arah ijazah.
Kemasukan ke Pencalonan Ijazah. Seorang pelajar diterima masuk ke pencalonan ijazah oleh dekan Sekolah Siswazah selepas cadangan pengerusi Fizik atau pengarah program. Pelajar mestilah lulus peperiksaan awal (bahagian bertulis dan lisan), dan dijangka melengkapkan keperluan ijazah dalam tempoh satu semester.
Keperluan disertasi. Di bawah seliaan jawatankuasa penasihat penyelidikan, calon menyediakan disertasi yang merangkumi hasil usaha penyiasatan dalam bidang penumpuan.
Setelah menyelesaikan penyelidikan dalam pelan yang diluluskan, pelajar menulis disertasinya, membentangkannya kepada Jabatan, dan mempertahankannya secara lisan seperti yang ditetapkan oleh Sekolah Siswazah. Pelajar secara rasmi mengisytiharkan hasrat untuk menamatkan pengajian, dengan kelulusan penasihat, ke sekolah siswazah (tarikh akhir dikenakan), dan mengedarkan salinan disertasi kepada jawatankuasa pemeriksa rasmi tidak lewat daripada 2 minggu sebelum peperiksaan. Penasihat sepatutnya telah menyemak secara rasmi dokumen disertasi sebelum diedarkan. Seminggu sebelum peperiksaan, pelajar perlu memastikan bahawa tajuk dan abstrak ceramah diedarkan kepada fakulti dan diumumkan di laman web jabatan.
Jawatankuasa pemeriksa untuk disertasi, yang dilantik oleh dekan Sekolah Siswazah, terdiri daripada sekurang-kurangnya lima orang ahli fakulti siswazah berikut: 1) Pengerusi jabatan/program utama atau ahli fakulti yang dipilih oleh pengerusi; 2) penasihat pelajar; 3) seorang lagi ahli jabatan/program utama; 4) wakil dari kawasan berkaitan dari dalam atau luar jabatan/program; dan 5) seorang ahli dari luar jabatan utama, yang mewakili Majlis Siswazah dan yang berkhidmat sebagai pengerusi jawatankuasa. (Dengan kelulusan penasihatnya, pelajar boleh mengesyorkan seseorang yang bukan di fakulti siswazah untuk berkhidmat dalam jawatankuasa pemeriksa sebagai ahli mengundi; pemilihan mesti berasas; butiran, lihat buletin siswazah).
Bilangan penerbitan. Biasanya, seorang pelajar PhD akan mempunyai kira-kira lima penerbitan semakan rakan sebaya di mana tiga daripadanya adalah penerbitan pengarang pertama. Walau bagaimanapun, jumlah ini boleh berbeza-beza bergantung pada bidang penyelidikan, dan harus dibincangkan dalam persidangan dengan penasihat dan jawatankuasa penasihat penyelidikan.
Sekiranya bab disertasi terdiri daripada kertas kerja calon pelajar yang diterbitkan dan pelajar itu adalah pengarang utama tunggal, maka tiada tambahan kepada bab itu diperlukan, melainkan penasihat menganggapnya membantu. Dalam kes bab tesis terdiri daripada kertas calon pelajar yang diterbitkan dan pelajar itu adalah salah seorang daripada berbilang pengarang utama, maka tambahan perlu ditambah pada permulaan bab yang menggambarkan bahagian mana calon pelajar bertanggungjawab dalam kertas itu. Dalam kes bab tesis atau sebahagian daripada bab tesis terdiri daripada kertas calon pelajar yang diterbitkan, dan pelajar itu bukan pengarang utama, tambahan perlu ditambah pada permulaan bab yang menggambarkan sumbangan calon pelajar. Jika sumbangan pelajar kepada kertas kerja kecil (bukan pengarang utama), adalah lebih sesuai untuk menggunakan kertas itu sebagai lampiran. Pendekatan mana yang terbaik akan diputuskan oleh penasihat dan jawatankuasa penasihat penyelidikan.
Kira-kira setengah tahun sebelum pelajar merancang untuk mempertahankan disertasinya, pelajar harus menyemak kalendar akademik dengan sekolah siswazah untuk memastikan bahawa semua tarikh akhir dipenuhi!
Peperiksaan akhir. Pelajar itu membentangkan hasil disertasinya dalam ceramah umum. Ceramah umum hendaklah berlangsung selama 45 minit hingga satu jam. Selepas ceramah umum, jawatankuasa pemeriksa memeriksa pelajar selama kira-kira satu jam dalam sesi tertutup. Jawatankuasa boleh bertanya soalan yang menyelidik tentang kerja yang dibentangkan dalam disertasi, bidang penyelidikan disertasi, dan fizik secara umum.
Selepas peperiksaan, pengerusi akan bertanya kepada setiap ahli jawatankuasa pemeriksa sama ada calon telah lulus tanpa syarat, lulus apabila membetulkan kekurangan kecil, lulus apabila membetulkan kekurangan utama, atau gagal. Sekiranya pelajar gagal, dia boleh diperiksa semula sekali sahaja. (Lihat buletin siswazah untuk tindakan tertentu (menandatangani undi, dsb) bagi setiap pengesyoran.)
Pengerusi jawatankuasa akan menandatangani undi dan menyerahkannya kepada sekolah siswazah.
lulus. Pelajar akan disyorkan untuk penganugerahan ijazah.
Lulus dengan kekurangan kecil atau besar. Kekurangan dimaklumkan kepada pelajar dan dekan Sekolah Siswazah. Pelajar dan penasihat bertanggungjawab bersama untuk memastikan disertasi diubah suai untuk menangani tempahan jawatankuasa. Apabila disertasi telah diubah suai, pelajar lulus peperiksaan dan pelajar akan disyorkan untuk penganugerahan ijazah.
gagal. Sebab-sebab kegagalan dimaklumkan kepada pelajar oleh jawatankuasa. Pelajar itu boleh diperiksa semula sekali. Jika pelajar menghantar semula disertasi, sekurang-kurangnya tiga ahli jawatankuasa baharu perlu diambil daripada jawatankuasa asal.
Beban kerja yang dijangkakan.
- Pelajar dijangka menghabiskan 40 jam seminggu untuk kerja siswazah (kelas, tugasan TA, penyelidikan). Pelajar PhD mempunyai motivasi yang tinggi, jadi tidak jarang pelajar melebihi jumlah ini. Pelajar harus memahami bahawa, pada akhirnya, mereka bekerja untuk kemajuan mereka sendiri, dan mereka bertanggungjawab untuk kerjaya mereka. Memegang PhD bermakna seseorang itu pakar dan pemimpin dalam bidang penyelidikan, mampu mengenal pasti dan menyelesaikan masalah secara bebas. Pelantikan pasca doktoral dan fakulti serta pekerjaan industri adalah sangat kompetitif. Oleh itu, lebih produktif seseorang pelajar semasa kerjaya siswazah, lebih baik peluangnya untuk mendapatkan jawatan teratas selepas tamat pengajian. Produktiviti dalam kerjaya siswazah biasanya dinilai dari segi penerbitan, penyertaan dalam persidangan, dan penghasilan hasil teori atau eksperimen. Adalah penting untuk membincangkan jangkaan khusus bidang dengan penasihat dan RAC anda, kemudian berusaha untuk memenuhi jangkaan tersebut.
- Jadual kelas pelajar perlu dibincangkan dan diluluskan oleh penasihat mereka. Jika pelajar ingin mengikuti kelas yang tidak berkaitan dengan penyelidikan mereka atau melebihi keperluan program, mereka mungkin perlu melakukannya pada masa mereka sendiri.
- Penyelidik kadangkala bekerja pada waktu yang ganjil, dan dasar mungkin berbeza secara meluas merentas kumpulan penyelidikan. Namun begitu, kebanyakan penasihat penyelidikan menjangkakan bahawa pelajar berada di dalam bangunan semasa waktu perniagaan teras, Isnin – Jumaat, 9:00 pagi – 5:00 petang. Waktu dan ketidakhadiran yang berbeza dari pejabat atau makmal pada waktu tersebut hendaklah dilaporkan kepada dan diluluskan oleh penasihat.
- Pelajar siswazah dijangka berada di sini sepanjang tahun; iaitu masa antara semester bukan waktu luar. Jika pelajar ingin mengambil cuti (bercuti), mereka perlu membincangkan tempoh masa dengan penasihat mereka. Jumlah masa bercuti biasa adalah sekitar 15 – 20 hari bekerja (tiga hingga empat minggu) setahun. Spesifik perlu dibincangkan dengan penasihat. Untuk cuti rasmi, pelajar hendaklah merujuk kepada jadual cuti cuti rasmi WFU. Jika masa cuti melebihi bilangan hari yang diperuntukkan oleh penasihat, pelajar mungkin tidak menerima bayaran untuk tempoh ini, atau mungkin perlu menarik diri daripada program.
- Banyak kumpulan penyelidikan mungkin mempunyai peraturan yang lebih khusus, dan apabila pelajar menyertai kumpulan penyelidikan, pelajar perlu mematuhi peraturan tersebut.
Tingkah laku profesional am. Sekolah siswazah adalah persediaan untuk kerjaya profesional dan jangkaan pelajar dalam program ini telah mencapai tahap kematangan dan motivasi yang tinggi. Pelajar siswazah diharapkan berkelakuan secara profesional, memenuhi semua pelantikan dan kewajipan. Sekiranya berlaku sakit atau kecemasan, pelajar diharap memaklumkan kepada pihak yang berminat secepat mungkin. Pelajar siswazah diharap memastikan kawasan belajar mereka kemas dan bersih.
Meja. Setiap pelajar akan mendapat meja dan diharapkan untuk memastikannya sentiasa bersih.