
PhD in
PhD Penyelidikan Artistik dalam Seni Persembahan
University of the Arts Helsinki

Maklumat Utama
Lokasi kampus
Helsinki, Finland
Bahasa
Inggeris, Bahasa Finland, Sami Utara
Format kajian
Di kampus
Tempoh
4 tahun
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
Minta maklumat
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Minta maklumat
* tiada yuran pengajian dalam program kedoktoran
pengenalan
Kenapa belajar di sini?
Pengajian kedoktoran di Pusat Penyelidikan Seni Persembahan (Tutke) membolehkan anda memperdalam kemahiran anda sebagai artis, penyelidik, pedagogi dan pakar dalam semua bidang Akademi Teater Uniarts Helsinki. Kami menawarkan komuniti penyelidikan yang memberi inspirasi, rangkaian antarabangsa yang hebat dan guru yang cekap. Penyelidik artis membangun dan memperbaharui seni serta terlibat dalam dialog yang pelbagai dan kritis dengan pelbagai pelakon dalam masyarakat.
Mengenai kajian
Penyelidik artis menghasilkan pengetahuan, kepakaran, dan pemahaman berasaskan amalan yang boleh digunakan dan diaplikasikan dalam seni dan dalam bidang masyarakat yang lain. Pelajar kedoktoran Tutke menjalankan penyelidikan artistik pelbagai disiplin. Amalan seni dan pedagogi dilihat sebagai cara berfikir dan memahami, bukan sebagai sesuatu yang perlu dijelaskan. Pelajar kedoktoran belajar untuk menyatakan, mengkonseptualisasikan, dan berteori pengetahuan artistik berasaskan amalan mereka dan persoalan yang timbul daripadanya.
guru-guru
Guru kami adalah antara pakar terbaik dalam bidang masing-masing. Sebagai tambahan kepada kakitangan pengajar tetap, program ini mengalu-alukan pakar terkemuka antarabangsa sebagai tetamu secara tetap.
Kurikulum
Struktur darjah
Graduan dari program kedoktoran adalah penyelidik artis dengan ijazah Doktor Seni (Teater dan Drama), Doktor Seni (Tarian) atau Doktor Seni (Seni dan Reka Bentuk). Pendidikan kedoktoran tersedia dalam program berikut: Lakonan dalam bahasa Finland, Lakonan dalam bahasa Sweden, Koreografi, Dramaturgi Perbandingan dan Penyelidikan Persembahan, Pedagogi Tarian, Persembahan Tarian, Reka Bentuk untuk Seni Persembahan, Pengarahan, Dramaturgi dan Penulisan Drama, Reka Bentuk Pencahayaan, Seni Langsung dan Persembahan Kajian, Reka Bentuk Bunyi, Pedagogi Teater dan Penulisan.
Skop program kedoktoran ialah 240 kredit: penyelidikan kedoktoran bernilai 180 kredit dan kajian sokongan (yang kebanyakannya dijalankan dalam tempoh dua tahun pertama pengajian) bernilai 60 kredit. Calon kedoktoran mesti hadir semasa tujuh minggu pengajaran yang diadakan kira-kira setiap empat minggu. Arahan disediakan terutamanya dalam bahasa Inggeris. Kebanyakan kursus dianjurkan dengan kerjasama pendidikan kedoktoran yang disediakan oleh Akademi Seni Halus Uniarts Helsinki.
Melengkapkan ijazah kedoktoran memerlukan empat tahun pengajian sepenuh masa. Tutke mempunyai kemungkinan terhad untuk menawarkan sokongan kewangan kepada calon kedoktorannya untuk produksi artistik dan perjalanan persidangan. Tutke menawarkan calon kedoktorannya kemungkinan untuk memohon jawatan pekerjaan bergaji, yang tempoh permohonannya diumumkan di laman web Uniarts. Calon kedoktoran digalakkan untuk memohon pembiayaan tambahan secara bebas daripada sumber yang berbeza.
Penyelidikan kedoktoran
Penyelidikan kedoktoran bernilai 180 kredit. Ia termasuk 1–4 elemen penyelidikan yang boleh menjadi komponen artistik, ulasan bertulis atau gabungan ini. Setiap calon kedoktoran biasanya ditugaskan dua penyelia dengan kepakaran tertinggi dalam bidang mereka.
Komponen seni boleh menjadi projek pedagogi atau persembahan, bengkel, demonstrasi, atau latihan. Calon kedoktoran mesti menunjukkan bahawa mereka mampu menangani soalan penyelidikan melalui cara seni dan menghasilkan maklumat baharu.
Tujuan ulasan adalah untuk membuat pelajar kedoktoran merenung pemerhatian, pengalaman, dan masalah yang timbul daripada komponen artistik. Ulasan boleh mengambil pelbagai bentuk bergantung pada sifat penyelidikan kedoktoran. Dalam ulasan mereka, calon kedoktoran mesti menyatakan subjek dan kaedah penyelidikan, menerangkan pandangan baharu yang mereka peroleh, dan mengenal pasti tradisi penyelidikan kajian mereka.
Setiap penyelidikan kedoktoran dinilai dari segi kepakaran dan kebolehan pelajar kedoktoran untuk menjalankan penyelidikan bebas, menghasilkan maklumat baharu, berkomunikasi dengan jelas, dan mengambil bahagian dalam perbincangan analisis.