
PhD dalam Sains dan Teknologi Kayu - Sekolah Kedoktoran Cziraki Jozsef
Sopron, Hungary
TEMPOH MASA
8 Semesters
BAHASA
Inggeris
LAJU
Sepenuh masa
TARIKH AKHIR PERMOHONAN
20 May 2025
TARIKH MULA PALING AWAL
Sep 2025
YURAN TUISYEN
USD 3,000 / per semester
FORMAT PENGAJIAN
Di kampus
pengenalan
Sekolah Kedoktoran Sains dan Teknologi Kayu Jozsef Cziraki telah ditubuhkan pada awal 1990-an dan telah mendapat akreditasi penuh sejak 2002. Dalam tempoh ini, 106 pelajar berjaya menamatkan pengajian mereka.
Pelajar menerima teori yang kukuh, metodologi penyelidikan, dan latar belakang saintifik, dan menyelesaikan penyelidikan mereka secara individu, dengan beberapa bimbingan daripada penasihat mereka. Penyeliaan ditawarkan oleh pakar dan saintis kayu terkemuka di Hungary.
Projek penyelidikan merangkumi pelbagai topik, termasuk sains kayu dan teknologi kayu, teknologi pulpa dan gentian, pembinaan kayu, dan lebih banyak lagi topik berkaitan nanoteknologi, seni bina, industri ringan atau IT dan penyelidikan pemasaran berkaitan kayu.
Topik ini biasanya dikaitkan dengan penyelidikan industri atau projek inovasi supaya graduan kedoktoran Sopron bukan sahaja mempunyai latar belakang teori yang kuat, tetapi juga saintis yang sangat praktikal.
Galeri
Kurikulum
Bekerjasama dengan penyelia kedoktoran mereka, pelajar yang diterima masuk ke program kedoktoran hendaklah menyediakan pelan kajian dan penyelidikan 48 bulan terperinci dan menyerahkannya kepada majlis kedoktoran bidang pengajian mereka untuk kelulusan. Perubahan kepada pelan kajian dan penyelidikan hanya boleh dibuat dengan persetujuan penyelia kedoktoran mereka dan kepimpinan sekolah kedoktoran. Sebelum kepimpinan sekolah kedoktoran membuat keputusan mengenai perubahan, ia akan berunding dengan majlis kedoktoran yang sesuai.
Pemenuhan kewajipan akademik dan penyelidikan untuk pelajar kedoktoran diukur dalam kredit. Seorang pelajar kedoktoran mesti memperoleh sekurang-kurangnya 240 kredit semasa pengajian dan latihan mereka.
Komponen yang paling penting dalam program kedoktoran ialah topik aktiviti penyelidikan yang diumumkan oleh sekolah kedoktoran. Aktiviti penyelidikan dinilai dalam dua cara, kedua-duanya dengan nilai kredit yang sepadan. Yang pertama ialah pemenuhan penyelidikan saintifik individu; kedua adalah melalui penerbitan.
Pelajar kedoktoran juga boleh memperoleh mata kredit dengan menjalankan tugas mengajar.
Dengan persetujuan penyelia kedoktoran mereka, pelajar kedoktoran boleh menerbitkan hasil penyelidikan mereka jika mereka telah melaksanakan tugas mereka secara berterusan mengikut pelan kajian dan penyelidikan. Dalam rangka persidangan kedoktoran, pelajar kedoktoran melaporkan penyelidikan yang telah mereka selesaikan pada akhir Tahun 1 dan 3. Laporan itu terbuka kepada umum. Pelajar mengambil peperiksaan kompleks pada penghujung Tahun 2. Keperluan peperiksaan kompleks termasuk Peraturan Operasi.
Untuk layak mengambil peperiksaan kompleks, pelajar kedoktoran mesti terlebih dahulu memperoleh 90 kredit dalam "peringkat latihan dan penyelidikan" program kedoktoran (4 semester pertama) SERTA melengkapkan kursus yang diperlukan dan memperoleh semua kredit seperti yang dinyatakan dalam mereka. rancangan kajian dan penyelidikan.
Penyelia kedoktoran hendaklah memperakui seorang pelajar kedoktoran menyelesaikan penyelidikan saintifik bebas setiap semester dalam buku pendaftaran pelajar.
Prinsip asas kurikulum program Kedoktoran adalah seperti berikut:
a) Bahagian teori peperiksaan kompleks pada akhir Tahun 2 terdiri daripada peperiksaan yang diselesaikan dalam mata pelajaran utama dan elektif. Subjek utama mestilah subjek peperiksaan kompleks enam kredit daripada program kedoktoran pelajar, manakala subjek elektif boleh dipilih secara bebas daripada pemilihan subjek elektif yang ditawarkan dalam peperiksaan kompleks.
b) Keperluan kursus tertumpu pada permulaan kursus pengajian sekali gus memberi peluang kepada pelajar kedoktoran untuk menumpukan lebih banyak masa untuk penyelidikan bermula dari Semester 3 dan seterusnya.
c) Keperluan penyelidikan dalam Semester 1 dan 2 adalah sederhana untuk penyelidikan saintifik bebas, tetapi kajian semula literatur dan penyelidikan bibliografi masih wajib. Walau bagaimanapun, Semester 3 dan 4 lebih berpusatkan penyelidikan. Penyelia kedoktoran mengesahkan penyempurnaan ini dalam buku pendaftaran pelajar setiap semester.
d) Kredit pendidikan: satu kursus mingguan 2 jam setiap semester bernilai 6 kredit; kerja makmal bebas bersamaan 4 kredit; perancangan ijazah ialah 4 kredit. Pemenuhan keperluan pendidikan disahkan oleh pengarah institut.
Seminar kedoktoran mesti diselesaikan dalam 4 semester pertama; setiap semester pelajar mesti mengambil bahagian dalam lima pembentangan, peperiksaan komprehensif/kompleks, dan pertahanan. Dr. Antal Kánnár memperakui penyempurnaan keperluan ini melalui tandatangannya.