MasterLawPengajian Sarjana MudaMBAHealthcareCoursesOnline
Keystone logo
University of Hradec Králové, Faculty of Science Didactics phd kimia
University of Hradec Králové, Faculty of Science

Didactics phd kimia

Hradec Kralove, Republik Czech

Tempoh permintaan

Inggeris

Sepenuh masa

Minta tarikh akhir permohonan

Sep 2025

Minta yuran pengajian

Di kampus

biasiswa

Terokai peluang biasiswa untuk membantu membiayai pengajian anda
Baca lagi

pengenalan

Doktor Falsafah Kajian Kimia Didaktik merupakan kemuncak pendidikan universiti tiga peringkat. Adalah asas yang disasarkan dalam aktiviti penyelidikan memberi tumpuan kepada pengajaran dan kimia pembelajaran, yang berdasarkan kepada mendalamkan pengetahuan didactics kimia dan kawasan yang berkaitan kimia, pedagogi, psikologi, sains komputer dan bidang-bidang lain, untuk mempelajari kaedah kerja saintifik dalam bidang-bidang yang dinyatakan dan dengan ketara akan menyumbang kepada peningkatan yang komprehensif terhadap kerja guru kimia di pelbagai peringkat sistem pendidikan, pakar-pakar mengenai penciptaan kurikulum dan penilaian selaras dengan pengetahuan saintifik semasa dan penyelidikan. Branch merangkumi pelbagai topik, seperti transformasi pengetahuan saintifik proses kimia ke dalam pengajaran kimia dan pembelajaran, penyelidikan dan pembangunan eksperimen kimia sekolah, aplikasi ICT dalam pendidikan kimia, aspek alam sekitar dan toksikologi pendidikan kimia dan lain-lain Mandatori sebahagian daripada kajian yang berkaitan dengan pemerolehan pengetahuan mendalam didactics kimia (teori dan amalan dalam bidang kimia pendidikan), kawasan terpilih kimia khusus dan kaedah pedagogi dan khususnya kimia penyelidikan didaktik. pelan kajian individu membolehkan mendapat pengetahuan yang lebih khusus dan kemahiran, khususnya melalui kursus-kursus elektif.

profil pemohon

Siswazah dari program sarjana Kimia Pendidikan Guru untuk Lower dan Sekolah Menengah Atas, atau graduan program Kimia kajian master, dan program saudara-mara yang telah menamatkan pengajian pedagogi tambahan atau sebaliknya mendapatkan kelayakan pengajaran mengikut peraturan-peraturan yang berkenaan.

Peperiksaan kemasukan

Oleh temuduga disahkan tahap pemohon pengetahuan, kedalaman pengetahuan teori beliau, prasyarat untuk kerja-kerja saintifik kreatif bebas dalam bidang Kimia Didaktik itu. Pemohon hendaklah mengemukakan pelan ringkas projek disertasi dan menyediakan bukti pengalaman profesional sebelum dan penerbitan. Kemasukan temuduga akan mengesahkan pengetahuan bahasa asing (Inggeris, Jerman atau Rusia).

Profil Absolvent

Graduan pengajian kedoktoran Kimia Didaktik mempunyai pengetahuan yang luas yang boleh digunakan kompleks dalam pengajaran, aktiviti penyelidikan dan pengurusan saintifik dalam bidang pendidikan kimia am dan vokasional. Mereka mampu untuk kreatif menyelesaikan masalah dalam pendidikan; mereka mampu untuk mereka bentuk dan melaksanakan penyelidikan, terutama dalam bidang pendidikan kimia. Tamat pengajian boleh bekerja sebagai jabatan universiti berkemahiran tinggi dengan latihan profesional guru kimia (dan mata pelajaran sains yang lain), iaitu di jurusan kimia dan jabatan-jabatan pendidikan kimia (pendidikan sains semulajadi), institut penyelidikan dan institusi pentadbiran organisasi yang berurusan dengan pendidikan kimia umum dan khusus, tempat kerja yang mencukupi di bidang keputusan (metodologi latihan guru kimia, kakitangan, pemeriksaan sekolah, pengurus di pelbagai peringkat pendidikan), institusi dan organisasi kebangsaan dan antarabangsa yang memberi tumpuan kepada penyelidikan dalam pendidikan kimia umum dan khusus (sains). Graduan juga boleh bekerja dalam penerbitan, memberi tumpuan kepada pengeluaran buku teks dan syarikat-syarikat berorientasikan kepada pembangunan dan pengajaran bantuan. kajian kedoktoran mewakili perubahan yang ketara dalam kelayakan guru-guru sekolah menengah, di mana pengajaran kimia adalah kursus umum pendidikan, tetapi juga di sekolah-sekolah vokasional, di mana pengajaran kimia sebagai kursus profesional. Mendapatkan penyelidikan dan kelayakan pengajaran Ph.D. menjadi kedudukan lalai untuk pertumbuhan profesional lagi (contohnya assoc. profesor dan prosedur profesor penuh).

Disarankan Meneliti Kesusasteraan

BARKE, H.-D., HAZARI, A., YITBAREK, S. Kesalahpahaman dalam Kimia. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2009
Penyelidikan Pendidikan BORG, WR, GALL, MD. New York: Longman, 1989
ABELL, SK, LEDERMAN, NG (Eds.) Buku Panduan Penyelidikan Pendidikan Sains. Oxford: Routledge Taylor & Francis Group, 2007
BILEK, M. (Ed.) Penyelidikan, Teori dan Amalan dalam Kimia Didaktik. Penyelidikan dan Penyelidikan Berorientasikan Pengajian. Prosiding Persidangan Antarabangsa ke-23 pada Pendidikan Kimia. Hradec Kralove: Gaudeamus, 2014. [Dalam talian] http://edu.uhk.cz/didchem/pdf/chemie.pdf [cit.15.10.2012]

PROSEDUR KEMASUKAN:

Tarikh tutup permohonan: 30 Jun (untuk memulakan pengajian pada bulan September)
Pemohon perlu menghantar

  • diisi dalam borang permohonan
  • satu salinan diploma universiti mengesahkan bahawa pemohon melengkapkan pengajian Sarjana (dokumen ini perlu diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dan disahkan oleh notari)

Tahap dan isi peperiksaan pintu masuk:
Wawancara kemasukan.

Semua dokumen mesti dihantar kepada:
Pejabat Perhubungan Antarabangsa
Universiti Hradec Králové
Fakulti Sains
Rokitanskeho 62
500 03 Hradec Kralove
Republik Czech

dan kepada e-mel: [email protected]

Mengenai Sekolah

Soalan

Kursus Serupa

  • PhD in Didactics of Chemistry
    • Prague, Republik Czech
  • Ph.D. dalam Kejuruteraan Microsystems
    • Rochester, Amerika Syarikat
  • PhD dalam Kimia