
Doctor of Education in
Kedoktoran Antarabangsa dalam Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar
University of Florence

Maklumat Utama
Lokasi kampus
Florence, Itali
Bahasa
Inggeris
Format kajian
diadun
Tempoh
3 tahun
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
Minta maklumat
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Minta maklumat
pengenalan
Program PhD (menurut Dottorato di Ricerca Itali) adalah kelayakan akademik pasca siswazah. Ia mewakili pelaksanaan kitaran ke-3 pendidikan dan latihan untuk penyelidikan (mengikut persetujuan Bologna) dalam sistem akademik Itali dan menyediakan kebolehan dan kecekapan yang diperlukan untuk menjalankan penyelidikan yang berkelayakan tinggi di universiti, institusi awam dan syarikat swasta. Ia juga menawarkan pendidikan profesional & berorientasikan penyelidikan yang lebih tinggi untuk mengurus dan menerajui pembangunan teknikal untuk syarikat dan perusahaan utama, di peringkat kebangsaan serta Eropah/Antarabangsa.
Objektif umum ialah pendidikan penyelidik dan pakar dalam aspek inovatif berkaitan bidang Kejuruteraan Awam dan Alam Sekitar.
Tinjauan sejarah ringkas
Persediaan bermula dalam mesyuarat tertinggi dua hala yang diadakan di Villa Vigoni pada tahun 1999 dan selepas 2 tahun program PhD Antarabangsa bersama Università di Firenze - TU Braunschweig pada mulanya diselesaikan pada topik khusus yang berkaitan dengan "Pengurusan risiko dalam persekitaran binaan" atas inisiatif yang diambil oleh kedua-dua Universiti berikutan sokongan yang diberikan oleh:
- MIUR (Ministero Università e Ricerca of Italy) melalui langkah pengantarabangsaannya untuk pemberian kursus kedoktoran Antarabangsa (Program Interlink 1998-2000, art. 7 DM 21/6/1999);
- DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft, Bonn) melalui geran GRK 802 (2002-2011)
Program ini sangat disokong oleh DFG Jerman kerana ia mewakili satu-satunya yang membawa kepada ijazah PhD bersama yang dibiayai secara dua hala oleh sebuah organisasi Itali dan Jerman.
Pada tahun 2010 Wilayah Tuscany melancarkan panggilan untuk pencalonan ke Universitinya untuk memberikan biasiswa kepada program Kedoktoran Antarabangsa (Progetto PEGASO). Selepas pencalonan pertama yang berjaya pada tahun 2011, ini adalah permulaan sokongan tahunan pentadbiran wilayah kepada pengantarabangsaan latihan untuk penyelidikan dalam Universiti Tuscany. Kemudian, projek PEGASO telah menyokong dan memberikan, setiap tahun sehingga 5, 3 tahun biasiswa, dengan syarat menghadiri program yang benar-benar antarabangsa (iaitu bimbingan dua hala, peperiksaan akhir tunggal di hadapan panel bersama, pencapaian bersama atau ijazah berganda, 12 bulan tinggal penyelidikan di Institusi rakan kongsi asing, dsb.).
Selepas tamat tempoh GRK 802 pada 2012, beberapa Universiti Eropah lain menyertai program ini melalui perjanjian bimbingan bersama individu. Pada masa kini lebih daripada 10 Universiti Teknikal atau sekolah Kejuruteraan terkemuka di Eropah dan di luar negara (sebagai tambahan kepada TU Braunschweig) dirangkaikan dengan Universiti Florence dan Pisa untuk menganugerahkan ijazah bersama atau berganda kepada sarjana program InDICEE.
Kemasukan
Biasiswa dan Pembiayaan
Lembaga Akademik setiap kursus, berdasarkan senarai pelajar yang mendaftar, menyediakan peruntukan biasiswa. Amaun tahunan biasiswa ialah € 16.243,00, dengan pembayaran secara ansuran bulanan tertunda (pembayaran dibuat pada hari bukan perniagaan terakhir bulan itu).
Jumlah biasiswa dinaikkan sebanyak 50% untuk mana-mana tempoh dibenarkan tinggal di luar negara untuk aktiviti penyelidikan yang berkaitan dengan projek tesis, sehingga maksimum 18 bulan.
Untuk jumlah ini mesti ditambah, untuk tahun pertama, kedua dan ketiga kursus, bajet untuk aktiviti penyelidikan di Itali dan luar negara sama dengan 10% daripada jumlah biasiswa, untuk jumlah minimum € 4.872,90.
Pemegang biasiswa dikehendaki mendaftar dengan INPS (Institut Keselamatan Sosial Negara).
Pelajar PhD yang diterima masuk oleh Lembaga Akademik ke tahun kursus berikutnya akan menerima arahan tentang cara mendaftar melalui e-mel daripada Pejabat PhD.
Kurikulum
Kursus PhD dinyatakan dalam tiga kurikulum:
Mekanik pepejal, bendalir dan bahan
- Metodologi Belanjawan Plastik untuk Memodelkan Pathways Plastik , degradasi dan Penyimpanan di sungai, Kawasan Pantai dan laut terbuka
- Hidro-morfodinamik sungai dan interaksi dengan tumbuh-tumbuhan, jambatan, dan tebing
- Model analitikal, pengiraan dan kebarangkalian untuk struktur batu dan batu
- Kaedah inovatif dalam mekanik pengiraan
- Pemodelan, ujian eksperimen, dan reka bentuk bahan dan bahan metamaterial untuk kegunaan struktur
- Bahan mikro dan berstruktur nano
- Model eksperimen, analitikal dan berangka untuk komposit
- Bahan dan struktur pintar
Reka bentuk pembinaan, pengesahan dan kawalan
- Analisis tindak balas tapak seismik geoteknik berangka bukan deterministik
- Kemampanan bertenaga, inovasi teknologi dan keselamatan bangunan baharu serta warisan bangunan sedia ada
- BIM untuk pendigitalan proses pembinaan dan pembinaan
- Bahan, peralatan dan teknologi untuk infrastruktur pengangkutan.
- Aliran kerja percubaan melalui perisian percuma dan sumber terbuka untuk penciptaan platform bukan konvensional untuk mengatasi had GIS dan BIM dalam pengurusan warisan terbina
- Kajian dan pembangunan pendekatan berasaskan Pembelajaran Mesin untuk Pemantauan Kesihatan Struktur bagi pembinaan sejarah
- Struktur kontemporari dan bersejarah: penilaian, pemodelan, pengubahsuaian dan pemantauan
- Permodelan eksperimen dan berangka interaksi struktur angin
- Model mekanikal dan berangka untuk keluli dan struktur konkrit bertetulang
- Penilaian risiko dan daya tahan rangkaian jambatan sedia ada
- Penyelesaian inovatif untuk pembinaan antiseismik
Persekitaran, sumber dan keselamatan
- Metodologi untuk Air – Tenaga - Makanan – Kajian dan pengurusan Nexus Ekosistem
- Kaedah kebarangkalian untuk penilaian kesan pencairan seismik.
- Pengurusan pelbagai risiko dan penyesuaian perubahan iklim di kawasan panas bandar.
- Kaedah inovatif dalam mekanik pengiraan
- Pengkomposan Sisa Organik dan Bioplastik
- Alat, kaedah dan model untuk mereka bentuk, menilai, merancang membangunkan dan mengeksploitasi perkhidmatan dan teknologi mobiliti dan pengangkutan termasuk ITS dan mobiliti automatik
- Sistem Keselamatan, Faktor Manusia, Pengguna Jalan Raya Terdedah dan Jalan Selamat
- Mengintegrasikan Teknik Korelasi Imej Digital dan Tinjauan Fotogrametrik UAV untuk pemantauan ketidakstabilan cerun lanjutan
- Kedudukan di mana-mana/dalaman, navigasi dan gabungan penderia
- Kejuruteraan Diperbaharui Pantai, Luar Pesisir dan Marin
- Pemulihan sumber dan tenaga daripada air buangan dan bahan buangan