-Pendidikan PhD
Queen's University Belfast
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Belfast, United Kingdom
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Di kampus
Tempoh
3 - 4 tahun
laju
Sepenuh masa, Sambilan
Yuran tuisyen
GBP 18,900 / per year *
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Minta maklumat
* Yuran antarabangsa
pengenalan
Anda akan menjadi sebahagian daripada persekitaran penyelidikan kedoktoran yang dinamik dan akan belajar bersama pelajar dari lebih 25 negara yang berbeza; kami menyelia pelajar yang menjalankan penyelidikan dalam bidang pendidikan utama termasuk pendidikan dalam masyarakat yang berpecah; pendidikan yang berkesan; hak kanak-kanak dalam pendidikan; penilaian dan inklusi pendidikan.
Sebagai sebahagian daripada komuniti yang meriah dengan lebih 200 pelajar penyelidikan sepenuh masa dan sambilan, anda akan berpeluang untuk mengembangkan potensi penyelidikan anda dalam komuniti penyelidikan bertenaga yang mengutamakan persenyawaan silang idea dan inovasi dalam kemajuan pengetahuan .
Kakitangan di Pusat Pengajian Sains Sosial, Pendidikan dan Kerja Sosial menerbitkan penyelidikan bertaraf dunia yang mempunyai kesan tempatan dan global. Pembiaya dan rakan kongsi kami termasuk majlis penyelidikan, jabatan kerajaan, EU, Majlis Eropah dan yayasan besar. Penyelidikan sekolah memaklumkan pemikiran dan pembangunan dasar dalam banyak bidang termasuk kesejahteraan kanak-kanak, perpaduan sosial dan kesihatan mental. Tema penyelidikan antara disiplin utama di Sekolah termasuk:
Kesihatan, Kesejahteraan dan Kemasukan
Penyelidikan di bawah tema ini memberi tumpuan kepada kesihatan dan kesejahteraan kanak-kanak, golongan muda dan dewasa di sekolah, masyarakat dan di institusi seperti penjara. Penyelidikan kami berkaitan dengan isu yang pelbagai seperti penyalahgunaan bahan, ketidaksamaan sosio-ekonomi, ketidakupayaan dan kemasukan, emosi sosial dan pembentukan identiti, serta menjalankan penilaian program intervensi yang direka untuk meningkatkan hasil kesihatan dan kesejahteraan, dan kemasukan orang yang terpinggir oleh ketidaksamaan dan ketidakadilan.
Kanak-kanak, Orang Muda dan Keluarga: Dasar dan Amalan
Penyelidikan di bawah tema ini meneroka perkembangan kanak-kanak dan remaja menjadi dewasa muda dalam konteks sosial dan struktur penuh mereka. Tumpuan khusus kerja kami dalam bidang ini ialah menambah baik dasar sosial dan campur tangan kerja sosial ke dalam kehidupan keluarga dan orang muda. Penyelidikan pelbagai disiplin ini menggunakan pelbagai tradisi teori dan metodologi dengan etos keadilan sosial yang menyeluruh.
Jenayah dan Keadilan Jenayah
Penyelidikan di bawah tema ini meneroka anteseden tingkah laku yang menyinggung perasaan merentasi perjalanan hidup dengan penekanan pada kesan peristiwa kehidupan traumatik dan ketidaksamaan struktur. Penyelidikan ini juga bertujuan untuk lebih memahami tingkah laku keadilan jenayah dan sistem lain untuk peranan mereka dalam mengawal atau memburukkan lagi kesalahan ini. Perspektif keadilan sosial yang menyeluruh yang mencirikan karya ini meletakkan persoalan ini dalam konteks sosiopolitik yang lebih luas di mana ia berlaku.
Keamanan dalam Masyarakat
Penyelidikan di bawah tema ini bertujuan untuk memahami sumber, manifestasi dan kesan perpecahan etnoreligius, kebangsaan dan sosial dalam masyarakat yang berpecah dan beralih, dan sifat dan keberkesanan usaha untuk membina keamanan. Kepentingan khusus kami berkaitan dengan teori asas konflik, peranan agama dalam masyarakat yang berpecah, kesan membesar dalam masyarakat yang berpecah, peranan pendidikan dan sekolah dalam menggalakkan hubungan antara kumpulan yang lebih positif dalam masyarakat yang berpecah-belah, berkongsi pendidikan dan isu berkaitan dengan identiti, budaya dan keterangkuman.
Pendidikan: Memajukan Kefahaman, Meningkatkan Hasil
Penyelidikan di bawah tema ini memfokuskan kepada pendidikan di sekolah, pendidikan lanjutan dan tinggi, dan tentang cara menambah baik peluang dan hasil pendidikan. Penyelidikan kami merangkumi isu yang berkaitan dengan kurikulum, pedagogi, penilaian, inklusi dan
identiti, dan termasuk, sebagai contoh, keberkesanan program literasi dan numerasi; bimbingan rakan sebaya dan pembelajaran koperatif; pendidikan guru; sifat identiti dan kepengarangan dalam pendidikan tinggi; mengajar bahasa Inggeris kepada penutur bahasa lain dan linguistik gunaan; kajian literasi digital; hak kanak-kanak; dan Analisis Tingkah Laku Gunaan. Seperti dalam helaian lain, penyelidikan dimaklumkan oleh metodologi dan kaedah penyelidikan yang pelbagai dan inovatif seperti ujian kawalan rawak, intervensi dan penilaian program, kajian tindakan penyertaan, amalan penulisan dan penghasilan pengetahuan, dan ulasan sistematik.
Fakta Utama
Pelajar penyelidikan digalakkan untuk memainkan peranan penuh dan aktif berhubung dengan pelbagai aktiviti penyelidikan yang dijalankan di dalam Sekolah dan terdapat banyak sumber yang tersedia termasuk:
- Akses kepada Program Pembangunan Penyelidik Pasca Siswazah Queen's University.
- Penginapan pejabat dengan akses kepada kemudahan pengkomputeran dan sokongan untuk menghadiri persidangan untuk pelajar PhD sepenuh masa.
Galeri
Kurikulum
Maklumat Penyelidikan
Penyelidikan Bersekutu
Penyelidikan kami terdiri daripada pelbagai metodologi, antaranya ialah ujian kawalan rawak; etnografi, metodologi berasaskan hak kanak-kanak, pelbagai disiplin, projektif dan konstruktivis, dan tinjauan sikap berskala besar. Inovasi dalam metodologi, serta membangunkan amalan inovatif, adalah pemacu utama aktiviti penyelidikan kami. Pengaruh penyelidikan yang lebih luas juga jelas dalam penglibatan meluas kakitangan dan pelajar dalam rangkaian penyelidikan utama nasional dan antarabangsa dan keupayaan kami untuk menarik persidangan antarabangsa utama ke Queen's.
Kejayaan Penyelidikan
Pusat Pengajian Sains Sosial, Pendidikan dan Kerja Sosial menyediakan konteks yang kaya dan bersemangat untuk penyelidikan pendidikan. Disiplin teras Pendidikan di Queen's adalah salah satu bidang utama untuk penyelidikan pendidikan di UK dan Ireland dan penyelidikan pendidikan kami telah menduduki tempat ke-4 di UK berhubung dengan intensiti penyelidikan dengan 87 peratus daripada penyelidikan yang dijalankan dalam subjek ini dinilai sebagai 'cemerlang antarabangsa' atau 'terkemuka dunia' (REF, 2014).
Peluang PhD
Penyelidikan kami dianjurkan melalui satu siri Pusat dan Rangkaian dalam bidang penyelidikan disiplin teras kami. Sebarang projek dan peluang pembiayaan boleh didapati di pautan di bawah.
Kesan Penyelidikan
Pembiaya dan rakan kongsi penyelidikan Sekolah termasuk majlis penyelidikan, jabatan kerajaan, EU dan Majlis Eropah. Penyelidikan kami memaklumkan pemikiran dan pembangunan dasar tempatan dan antarabangsa.
Projek Penyelidikan
Pendidikan memberikan pelbagai projek penyelidikan termasuk bekerja dengan pusat penyelidikan CESI di Queen's, menyokong penyebaran model Pendidikan Bersama dengan Jabatan Pendidikan di Ireland Utara dan antarabangsa. Penyelidik kami juga berusaha untuk meningkatkan literasi di peringkat antarabangsa untuk pelajar sekolah rendah dengan kaedah inovatif dan penyelidikan yang mantap.
Profil Pelajar PGR Semasa
Clare Kilgallon
Penerokaan hubungan antara penerimaan pelajar SEN terhadap sokongan dan pencapaian dalam bilik darjah inklusif dan kesedaran mereka terhadap amalan intervensionis dan patognomonik.
Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka kesedaran pelajar Keperluan Pendidikan Khas (SEN) terhadap kepercayaan dan amalan intervensionis dan patognomonik, dan bagaimana ini mempengaruhi kesediaan mereka untuk melibatkan diri dengan sokongan SEN tambahan, dan kejayaan serta penyertaan mereka dalam sekolah inklusif.
Saya akan meneliti kepercayaan pelajar SEN sendiri tentang sama ada konsep kemasukan mereka dan sistem kepercayaan intervensionis-patognomonik yang difikirkan oleh ahli akademik dan guru sepadan dengan konsep dan kesedaran mereka sendiri. Konsepsi ini kemudiannya akan dibandingkan dengan model akademik sedia ada, dan kepercayaan pelajar akan diperiksa untuk korelasi dengan penerimaan bantuan dan rasa pencapaian peribadi mereka di sekolah. Penyelidikan ini bertujuan untuk memperhalusi pemahaman kami tentang kepercayaan patognomonik dan intervensionis serta amalan pengajaran yang berkaitan sebagai satu cara untuk menawarkan guru aliran perdana satu set alat yang berkesan untuk membantu pembelajaran dan kemasukan murid SEN berdasarkan pengalaman dan kepakaran hidup murid tersebut.
Saya pertama kali lulus dengan ijazah dalam Undang-undang dan Politik dari QUB, diikuti oleh Sarjana dalam Sejarah dan Politik Ireland dari Universiti Ulster dan akhirnya Sarjana Kemasukan dan Pendidikan Khas dari QUB. Minat saya dalam penyelidikan semasa saya datang daripada menjadi pelajar SEN sendiri, diikuti dengan 8 tahun bekerja sebagai pembantu sokongan pembelajaran dengan murid SEN di sekolah arus perdana dan saya menamatkan program Sarjana Keperluan Kemasukan dan Pendidikan Khas di Queens. Saya telah memilih untuk menggunakan penyelidikan tindakan penyertaan dan Kumpulan Penasihat Orang Muda untuk memastikan penyelidikan saya memanfaatkan sepenuhnya kepakaran dan pengetahuan murid SEN dan untuk memperbaiki beberapa ketidakseimbangan kuasa yang lebih tradisional antara penyelidik dan yang dikaji.
Profil Pelajar PGR Semasa
Mohammed Owianeh
Ketidakadilan Epistemik dan Peluang Keupayaan: Memahami Kesejahteraan Gadis Palestin dalam Pendidikan
Penyelidikan saya bertujuan untuk menilai peluang gadis muda Palestin untuk pendidikan berkualiti inklusif dan saksama berdasarkan konflik politik, dan kesukaran sosio-ekonomi yang mereka hadapi. Saya akan banyak menggunakan akaun Miranda Fricker (2007) tentang Epistemic Injustice dan pendekatan keupayaan versi Nussbaum (2011) sebagai kerangka hujah saya.
Saya amat berminat dalam kajian epistemik sosial kontemporari, terutamanya yang menangani hubungan epistemik dari perspektif dekolonial. Saya berminat dengan hak kanak-kanak, wanita dan orang kurang upaya dalam konteks konflik, khususnya Palestin. Saya juga berminat untuk mengaplikasikan falsafah epistemologi sosial pada karya fiksyen, khususnya anime dan manga.
Profil Pelajar PGR Semasa
Jennifer Rose
Analisis konseptual pengecualian suara pelajar dalam kesaksian Pendidikan Tinggi melalui penyahjajahan ketidakadilan epistemik Fricker
Minat penyelidikan Jennifer adalah dalam falsafah pengetahuan, dekolonial, etika, psikologi yang berkaitan, dan hubungan epistemik dalam dan antara dunia sosial dan material kita. Tumpuan beliau adalah untuk meneroka peranan pengetahuan dalam amalan hubungan epistemik kita, kesannya terhadap penyebaran sosial pengetahuan dan pemahaman dalam kesaksian, dan kesannya dalam masyarakat yang lebih luas. Bidang kebimbangan yang dia terokai ialah bagaimana pengetahuan dihasilkan, apakah yang membentuk pengetahuan, bagaimana teori pengetahuan boleh dikembangkan lagi, dan asal-usul, sifat, dan had pengetahuan dan faktor-faktor (seperti maksiat epistemik, kebaikan, bentuk kejahilan. , penipuan, atau amalan awam atau struktur atau epistemik awam, keperluan atau batasan) yang menghalang atau memupuk penyebaran sosial pengetahuan dan pemahaman dalam kesaksian dan hubungannya dengan keadilan sosial.
ychology, dan M.Sc. dalam Pendidikan, memberi tumpuan kepada Pembelajaran Sepanjang Hayat dan Keadilan Sosial
Profil Pelajar PGR Semasa
Emilia Symington
Siasatan Terhadap Pengalaman Ibu Bapa dan Anak Muda Berkenaan Kebebasan Bersuara dan Kepercayaan Beragama
Emilia Symington ialah calon PhD dalam bidang Hak Kanak-kanak. Tesisnya akan melihat hubungan antara ibu bapa dan anak-anak dalam konteks Anglikan berkaitan dengan kebebasan bersuara dan kepercayaan agama. Data akan dikumpul melalui temu bual biografi dyadic, dan ditafsirkan melalui lensa teori berdasarkan teori penyelesaian konflik dalam hak asasi manusia.
Emilia menamatkan BA dalam Teologi dan Pengajian Agama di Universiti Nottingham, dan Hak Kanak-kanak MSc di Queens University Belfast. Tesis Sarjananya mendokumentasikan pengalaman wanita muda di Belfast Timur berkaitan pendidikan seks mereka, melalui mengadakan beberapa kumpulan fokus. Selain projeknya sendiri, Emilia mengetuai beberapa tutorial sarjana muda di jabatan Sosiologi dan Dasar Sosial.
Prospek kerjaya
Pengenalan
Ramai graduan PhD kami telah beralih ke peranan akademik dan penyelidikan dalam Pendidikan Tinggi manakala yang lain terus memainkan peranan utama dalam amalan pendidikan, sektor awam atau dalam NGO. Siswazah Queen mendapat faedah yang luar biasa. Inisiatif unik, seperti Researcher Plus menguatkan komitmen kami terhadap kebolehpasaran.
Pekerjaan selepas Kursus
Untuk maklumat lanjut mengenai peluang pembangunan kerjaya di peringkat PhD, sila hubungi Pasukan Pembangunan Kerjaya Seni, Kemanusiaan dan Sains Sosial di [email protected] / +44 28 9097 5175 Pegawai Pembangunan AHSS dengan senang hati akan memberikan maklumat lanjut mengenai penyelidikan anda prospek kerjaya kawasan.
Hasil pembelajaran
Ijazah penyelidikan menawarkan pelajar peluang untuk memupuk kapasiti mereka untuk penyelidikan bebas dan pemikiran kritis. Ia juga membolehkan pelajar meneroka bidang yang diminati dan memahami serta menyelesaikan masalah teori dan praktikal dalam bidang tersebut. Menjalankan ijazah penyelidikan boleh meningkatkan kemahiran komunikasi bertulis dan lisan pelajar dan PhD hampir selalu merupakan keperluan rasmi untuk jawatan akademik.
Struktur kursus
Tidak ada kandungan kursus khusus seperti itu. Anda diharapkan mengambil modul latihan penyelidikan yang disokong oleh Sekolah yang memfokuskan pada kaedah penyelidikan kuantitatif dan kualitatif. Anda juga diharapkan dapat menjalankan penyelidikan anda di bawah bimbingan penyelia anda.
Sepanjang pengajian anda boleh menghadiri latihan kemahiran pascasiswazah yang dianjurkan oleh Sekolah Siswazah.
Anda biasanya akan mendaftar, pada peringkat pertama, sebagai 'pelajar PhD yang tidak dibezakan' yang bermaksud bahawa anda telah berpuas hati dengan kakitangan bahawa anda mampu untuk menjalankan ijazah penyelidikan. Keputusan sama ada anda perlu mengambil MPhil atau PhD ditangguhkan sehingga anda menyelesaikan 'pembezaan'.
Pembezaan berlaku kira-kira 9-12 bulan selepas pendaftaran untuk pelajar sepenuh masa dan kira-kira 18-30 bulan untuk pelajar separuh masa: Anda biasanya diminta menyerahkan kerja kepada panel dua ahli akademik dan ini disusuli dengan mesyuarat rasmi dengan 'Panel Pembezaan'. Panel kemudian membuat pertimbangan tentang keupayaan anda untuk meneruskan pengajian anda. Kadangkala pelajar dinasihatkan untuk menyemak semula objektif penyelidikan mereka atau mempertimbangkan untuk menyerahkan kerja mereka untuk kelayakan MPhil dan bukannya kelayakan kedoktoran.
Untuk melengkapkan dengan kelayakan doktor anda akan diminta untuk menghantar tesis kira-kira 80,000 perkataan dan anda akan diminta untuk menghadiri viva voce [pemeriksaan lisan] dengan pemeriksa luar dan dalaman untuk mempertahankan tesis anda.
Program PhD berjalan selama 3-4 tahun sepenuh masa atau 6-8 tahun sambilan. Pelajar boleh memohon untuk tahun penulisan sekiranya diperlukan.
PhD terbuka kepada calon sepenuh dan separuh masa dan selalunya merupakan persediaan yang berguna untuk kerjaya dalam bidang akademik atau perundingan.
Pelajar sepenuh masa sering tertarik dengan program ijazah penyelidikan kerana mereka menawarkan peluang untuk mengikuti secara mendalam bidang minat akademik.
Ijazah penyelidikan sambilan adalah pilihan yang menarik untuk profesional yang sudah bekerja dalam bidang pendidikan yang ingin memperluaskan pengetahuan mereka tentang isu kepentingan profesional. Selalunya calon separuh masa memilih untuk menyelidik bidang yang berkaitan dengan tanggungjawab profesional mereka.
Sekiranya anda memenuhi Syarat Kemasukan, langkah seterusnya adalah untuk memeriksa sama ada kami dapat mengawasi penyelidikan di kawasan pilihan anda. Kami hanya membawa pelajar yang boleh kami tawarkan penyeliaan penyelidikan pakar dari salah seorang staf akademik kami. Oleh itu, persoalan kajian anda perlu melibatkan minat penyelidikan salah seorang kakitangan kami.
Proses permohonan
Sila semak kriteria kelayakan pada halaman web. Jika anda percaya bahawa anda memenuhi kriteria ini, ikuti langkah di bawah:
Menggunakan pilihan penapis Sekolah dalam Alat Penyelia Cari PhD kami (https://www.qub.ac.uk/courses/postgraduate-research/find-a-phd-supervisor/), pilih SATU penyelia berpotensi daripada senarai Akademik kami Kakitangan dan hantar e-mel yang mengandungi:
CV ringkas (maksimum 1-2 muka surat)
kenyataan ringkas bahawa anda berminat untuk belajar untuk PhD, menyatakan bila anda akan bermula, dan bagaimana anda merancang untuk membiayai penyelidikan
pernyataan ringkas tentang soalan kajian atau minat, dan bagaimana anda fikir soalan itu boleh disiasat
Kakitangan akademik kami mengalu-alukan pendekatan dari calon pelajar; kakitangan boleh berhubung dengan pemohon untuk membuat cadangan penyelidikan yang mempunyai kepentingan bersama. Penyelia yang berpotensi akan menghubungi anda dalam masa beberapa minggu. Mereka mungkin mengundang anda untuk bertemu dengan mereka atau mereka boleh mengundang anda untuk melamar secara rasmi.
Jika anda menghadapi kesukaran untuk mengenal pasti atau menghubungi penyelia yang sesuai, sila hubungi Pengarah Pengajian Siswazah kami, Dr Dirk Schubotz, atau Pasukan SSESW PGR (e-mel: [email protected] atau [email protected]) yang akan gembira untuk membantu.
Untuk pengajian sambilan – tarikh tutup pilihan ini ialah 31 Ogos setiap tahun.
Untuk pengajian sepenuh masa (pembiayaan sendiri) – bagi calon sepenuh masa yang tidak ingin bersaing untuk mendapatkan pelajar atau yang tidak layak untuk bersaing untuk pelajar, tarikh tutup ialah 31 Ogos setiap tahun.
Untuk pengajian sepenuh masa dan permohonan biasiswa/anugerah; harap maklum bahawa anugerah hanya tersedia untuk pelajar sepenuh masa. Calon-calon yang ingin memohon biasiswa yang tersedia dalam Sekolah mesti memohon untuk pengajian sepenuh masa pada masa yang sama. Biasiswa yang tersedia dan tarikh tutup diperincikan pada halaman Cari PhD: https://www.qub.ac.uk/Study/PostgraduateStudy/Postgraduate-research/
Penilaian
Proses penilaian untuk Ijazah Penyelidikan berbeza dengan darjah yang diajar. Pelajar diharapkan dapat menyampaikan draf karya mereka secara berkala kepada penyelia mereka yang akan memberikan maklum balas bertulis dan lisan; proses penilaian formal berlaku setiap tahun.
Tinjauan Kemajuan Tahunan ini menghendaki pelajar menyampaikan karya mereka secara bertulis dan secara lisan kepada panel akademik dari dalam Sekolah. Penyelesaian proses ini yang berjaya akan membolehkan pelajar mendaftar untuk tahun akademik berikutnya.
Penilaian akhir tahap kedoktoran adalah lisan dan tulisan. Pelajar akan menyerahkan tesis mereka kepada pasukan pemeriksa dalaman dan luaran yang akan menyemak tesis bertulis sebelum menjemput pelajar untuk mempertahankan kerja mereka secara lisan di Viva Voce.
Maklumbalas
Penyelia akan memberikan maklum balas mengenai draf kerja secara berkala sepanjang tempoh pendaftaran ijazah.
Kemudahan
Sekolah ini terletak di seberang suite tiga bangunan di Belfast's Queen's Quarter. Kami menyediakan bilik umum pelajar dan kakitangan, suite komputer dan ruang belajar yang ditetapkan.
Pelajar PhD sepenuh masa akan mempunyai akses ke ruang pejabat kongsi dan akses ke meja dengan komputer peribadi dan akses internet.
Hasil Program
Ijazah penyelidikan menawarkan pelajar peluang untuk memupuk kapasiti mereka untuk penyelidikan bebas dan pemikiran kritis. Ia juga membolehkan pelajar meneroka bidang yang diminati dan memahami serta menyelesaikan masalah teori dan praktikal dalam bidang tersebut. Menjalani ijazah penyelidikan boleh meningkatkan kemahiran komunikasi bertulis dan lisan pelajar dan PhD hampir selalu merupakan keperluan rasmi untuk jawatan akademik.
Yuran Pengajian Program
Peluang kerjaya
Ramai graduan PhD kami telah beralih ke peranan akademik dan penyelidikan dalam Pendidikan Tinggi manakala yang lain terus memainkan peranan utama dalam amalan pendidikan, sektor awam atau dalam NGO. Siswazah Queen mendapat faedah yang luar biasa. Inisiatif unik, seperti Researcher Plus menguatkan komitmen kami terhadap kebolehpasaran.
Akreditasi
Kemasukan
English Language Requirements
Sahkan penguasaan bahasa Inggeris anda dengan Ujian Bahasa Inggeris Duolingo! DET ialah ujian Bahasa Inggeris dalam talian yang mudah, pantas dan berpatutan yang diterima oleh lebih 4,000 universiti (seperti ini) di seluruh dunia.