
Doktor Falsafah in
PhD dalam Pendidikan Khas Charles University Faculty of Education

pengenalan
Objektif utama program pengajian pendidikan khas adalah untuk menyediakan kakitangan yang berkelayakan tinggi untuk kerja teori dan lapangan dalam bidang menyediakan perkhidmatan pendidikan khas dalam julat yang seluas mungkin, mengikut struktur pembezaan bidang pengajian Czech pendidikan khas (SSP - sokongan untuk ketidakupayaan yang berkaitan dengan penglihatan, pendengaran, keadaan fizikal atau mental, sokongan untuk warganegara yang mengalami kekurangan kemahiran komunikasi, gangguan spektrum autistik, gangguan tingkah laku atau sokongan untuk orang yang mempunyai kelemahan sosial) dengan tumpuan khusus pada isu semasa pendidikan khas kontemporari dalam konteks antarabangsa . Aset asas Ph.D. pengajian dalam bidang pendidikan khas adalah penyediaan pakar untuk berjaya dalam projek penyelidikan saintifik bebas, yang membawa kepada pertumbuhan peribadi dan kerjaya mereka untuk memperkayakan bidang saintifik pendidikan khas sebagai bidang sains sosial moden.
Program tanpa pengkhususan.
Kemasukan
Penerangan mengenai kriteria pengesahan dan penilaian
Dua syarat utama untuk melengkapkan kemasukan yang berjaya ke program pengajian pendidikan khas ialah berjaya melepasi peperiksaan kemasukan dan penyiapan program pengajian sarjana pendidikan khas, psikologi atau setara dengan kelayakan guru universiti dengan kandungan subjek ekstrakurikuler yang mencukupi berkaitan dengan khas. pendidikan.
Semua pemohon perlu mengemukakan cadangan projek disertasi secara bertulis sebagai tambahan kepada permohonan mereka. Topik projek perlu mematuhi bidang yang diminati dalam bidang pendidikan khas. Bahagian penting dalam proses kemasukan ialah peperiksaan kemasukan, di mana perbincangan mengenai topik disertasi berlaku (cth penggunaan istilah, perumusan hipotesis output, cadangan metodologi penyelidikan, karya yang dipetik, dll.).
Semasa peperiksaan kemasukan, jawatankuasa menyederhanakan perbincangan profesional dengan pemohon di mana pemohon harus membuktikan pengetahuan dan kemahiran mereka dalam bidang saintifik pendidikan khas dan bidang saintifik sempadan lain, yang sepatutnya membuktikan bahawa pemohon melebihi pengetahuan mereka tentang peperiksaan peringkat sarjana negeri, tambahan pula, pemohon harus membuktikan kepada jawatankuasa semasa perbincangan keupayaan mereka untuk memulakan kerja penyelidikan saintifik mereka sendiri - penyertaan dalam aktiviti penyelidikan, sumbangan persidangan saintifik, penerbitan dan penulisan artikel, dsb.
Kriteria Penilaian: Pemohon boleh mendapat maksima sepuluh mata, jumlah mata kemasukan belajar mendapat sekurang-kurangnya tujuh mata.
Syarat kemasukan
Kemasukan ke pengajian Kedoktoran ditentukan oleh kejayaan menamatkan program pengajian Sarjana.
Kaedah pengesahan: | peperiksaan kemasukan |
Tarikh pengesahan (peperiksaan kemasukan) | dari: 10.06.2022 hingga: 10.06.2022 |
Tarikh alternatif (peperiksaan kemasukan) | dari: 24.06.2022 hingga: 24.06.2022 |
Peluang kerjaya
Lulusan program pengajian kedoktoran "Pendidikan Khas" dilengkapi dengan pengetahuan teori dan kemahiran penyelidikan dalam bidang pendidikan khas. Graduan bersedia untuk bekerja dalam bidang penyelidikan saintifik dan mengambil bahagian dalam pendidikan pelajar universiti. Kerjaya profesionalnya boleh didapati di universiti dan institusi serupa, di institut penyelidikan saintifik, dan dalam jawatan utama pihak berkuasa yang berkenaan.